Otázka, kterou si klade řada těch, kdo by rádi nezávisle cestovali. V následujícím článku si zkusíme povědět hlavní výhody a nevýhody karavanu a obytného vozu. Zkusme si tedy ukázat několik nejvýznamnějších rozdílů.
V karavanu se oproti obytnému vozu připravte na pomalejší cestování. Příves má omezenou maximální rychlost. Při kraších cestách vám to asi vadit nebude, ale pokud se vydáte na delší tůru, může rozdíl nějakých třicet kilometrů v hodině může udělat citelný rozdíl. Na druhou stranu, když už přijedete na místo, karavan jednoduše odpojíte v kampu a vozem se vydáte na výlety po okolí. To se vám s obytným vozem bude dělat hůř, zejména, pokud se vydáte to půvabných italských městeček s klikatými uličkami sotva vhodnými pro osobní auto. To lze samozřejmě řešit i jinak, třeba kolem, skůtrem, ale setkal jsem se i přívěsným vozíkem za obytňákem, na kterém si to lebedil malý Smart.
Často se říká, že pokud jezdíte jednou dvakrát za rok a trávíte dovolenou na jednom místě, vhodnější je karavan. Naopak, jste-li spíše nomádi a rádi si zastavíte zrovna tam, kde se vám líbí, bude vašemu srdci bližší obytný vůz. Ten sice také čas od času potřebuje zajet do kempu, nebo alespoň karavanového stání (minimálně kvůli načerpání vody a vypráznění toalety), ale jinak jste v postatě na kempech nezávislí. V řadě zemí prostě jen zastavíte na odpočívadle, parkovišti nebo pěkné vyhlídce, a je to…
Když už jedete k karavanem, bude to chtít nejenom silnější auto, ale hlavně určitý grif a zkušenost. A také předvídavost, zda budete mít možnost se vytočit nebo otočit. Pokud si pořídíte větší kousek, v autě budete mít jen ženu a dvě děti, s otáčením vám pomůže kdovíkdo. V takovém případě oceníte karavan vybavený pomocníkem, tzv. moverem. Na druhou stranu obytňákem se také nedostanete všude. Nebo lépe: Dostanete, ale nezastavíte. Upozorní vás na to značka zakazující stání obytných vozů.
Pro mnohé bude limitujícím faktorem i cena a náklady. Takové povinné ručení za dodávku a přívěs je docela rozdíl. Stejně tak náklady na údržbu a servis koravanu budou řádově jinde, než náklady na servis celého vozu. Prostě máte jeden motor doma navíc. Nepočítaje v to vyšší mytné a také spotřebu. I samotný náklad na nákup. Pokud si vyberete nový velmi pohodlný karavan, připravte si řádově něco mezi 300 – 600 tisíci. Srovnatelý obytný vůz začne na miliónu, spíše na miliónu a půl.