eCaravan.cz

magazín o karavanech a karavingu

Caravaning v zimě aneb Kempování na sněhu

Je listopad a první sníh už letos přišel dokonce v říjnu. Pravověrného nomáda už od léta určitě svědí ruce a nohy a přemýšlí, kdy zase bude moci vyrazit ven se svým karavanem nebo obytným vozem. Podívali jsme se tedy na to, co je třeba pro caravaning v zimě.

Pokud jste doposud zimnímu kempování nepropadli, stejně o něm přemýšlejte, kupodivu, pro vás bydlík nebo obytné auto je zimní caravaning ohleduplnější, než jeho pouhé odstavení „na špalky“.

Příprava na zimní provoz

Co se týká karavanů, většina těch modernějších je dnes vyráběna s dvojitými okny, teploty kolem nuly tedy nemusí být problémem. Lze je vybavit i termoroletami. V „bydlíku“ se však připravte na chladnější podlahu. Málokterý ji má dvojitou a s izolací, snad jen vyjímou těch, které jsou přímo vyráběné pro nižsí teploty. Např. přívěsy KABE Safir, Adria Alpina nebo LMC Scandica, které se prezentují jako celoroční karavany s důrazem na provoz v zimních měsících, jsou vybaveny jednak ohřívači vody, konvektory i podlahovým vytápením. Silné stěny jsou vyplněny izolační penou a okna jsou relativně menší, než u jiných modelů.

Pokud klesne teplota níž a hlavně se na silnici objeví sníh, přípravte se na výrazně složitější manévrovatelnost s přívěsem. A to, i když ho vybavíte kvalitními zimním obutím (což je už dnes pro každého samozřejmost) a máte natrénováno nasazování zimních řetězů.

Po každém zimním výletě a nakonec i před samotnou sezónou, pokud v zimě nejezdíte, nebo plánujete byť i jen několikadenní odstávku, v každém případě doporučujeme:

  • najděte si místo s pevným podložím, ideálně rovnou plochu bez nebezpečí padání větví nebo závějí (lavin) ze střechy.
  • vypustit vodovodního systému vč. filtru, čerpadla, toaletu i odpadní vodu a případně soustavu teplovodního topení. Při vypouštění vody odpojte co lze, otevřte kohoutky a zbytkovou vodu vyfoukněte.
  • nechte vodovodní baterie v otevřené poloze, odpad můžete prolít nemrznoucí kapalinou do ostřikovače
  • zamyslete se nad fyzikálními vlastnostmi plynu, který používáte a bodem, kdy se přestává odpařovat  (butanu je kolem 0°C, u propanu asi -45°C, proto se v zimě používá pouze propan bez příměsi butanu), pokud jsou nádrže vyměnitelné, umistěte je do temerované místnosti, např. garáže
  • naolejujte pohyblivé části
  • pokud máte možnost, garážujte karavan v garáži nebo alespoň přístřešku, pokud ani to neni možné, zkuse využít plachtových krytů – v takovém případě ale zajistěte, aby byl karavan odvětrávaný
  • pomoci by mohl i pohlcovač vlhkosti, takový, co koupíte dnes v každém hobby marketu
  • pokud encháváte ve skříňkách věci, otevřete je
  • zvedněte matrace a nechte je v poloze, kdy se pod nimi nebude držet na ploše vlhkost
  • místa, kde jste skladovali lyžáky, snowboardy nebo lyže vytřete, což ostatně platí i pro další části, kde by se mohla držet zbytková voda z obuvi atd.
  • omývat vůz nebo karavan doporučujeme v případě, kdy máte jistotu, že má voda čas z auta oschnout (pokud budou hlásit, že v noci mají přijít mrazy, tak nechte WAPku raději schovanou…)
  • nakonzervujte gumové části
  • zkontrolujte brzdy, upevnění brzdového potrubí a případně také nakonzervujte
  • dobijte baterie uložte do sucha a temperované místnosti (nemusí být horká, stačí pár stupňů nad nulou)

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *