Tipy při koupi staršího karavanu

Uvažujete, že začnete s karavaningem? Láká vás svobodné cestování, ale zatím nechcete do nového koníčku investovat moc peněz? Tak to vám přijde vhod několik rad, jak na výběr staršího karavanu.

Vybíráme starší karavan

V první řadě je třeba zjistit míru opotřebení a hlavně, zda není bouraný. Pokud měl karavan nehodu, je pravděpodobné, že by mohl být někde “hnutý”. K tomu je třeba důkladná vnější prohlídka. Všímejte si obložení, lišť, okrajů okének a dalších částí, jak přiléhají. Všímejte si případných barevných změn a rozdílného odstínu barvy. připadá vám část barvy “mladší”? Nebojte se zeptat.Žádný starší a používaný karavan nebude zřejmě bez škrávance, ty při couvání, parkování či průjezdech užšími cetsamu schytáte vcelku snadno. Důležité ale je, aby šlo opravdu jen o kosmetické vady a ne o větší zásah do konstrukce karavanu.

Pozor na vlhkost

Starší karavany také trpí vlhkostí. Třepotání za vozem, poskakování a jízda po nerovnostech karavan “otevírá”, dovnitř často zateče a vlkhost se ráda drží mezi vnější vrstvou a dřevěnými plochami. Nebojte se nahnout se ke stěně a prostě si přičichnout. Tak, jako poznáte zápach navlhlého a zatuchlého prádla, které zapomenete přes noc v pračce, podobně poznáte i to, zda se vlhkost nebo nedejbože plíseň nedrží právě ve vašem možná budoucím karavanu. Pamatujte ale na to, že zápach může prozíravý majitel vcelku snadno vyvětrat případně přebít nejrůznějšími voňkami a pohlcovači zápachu.

Obejděte si proto karavan a namátkou se opřete dlaní o stěnu a exponované části, jako jsou lišty a podobně. Pokud se stěna prohýbá a lišty jsou “měkké”, je to varovné znamení. Sejně tak si prošlápněte vstupní část u dvěří, i ten by měl být pevný.

Zkontrolujte přilnavost a doviravost okének, a to nejen bočních, ale i střešních. I těmi může do karavanu zatékat. Nejvíce namáhané bývá to přední. Klidně se podívejte pod těsnící gumu a pokud tam bude mokro, větřete pozdější nepříjemnost.

A když už jsme u vody, pusťte ji a zkontrolujte jednak zda teče studená i teplá a jednak, zda někde neteče odpad. Je vhodné zkotrolovat i výpust vody a případně funkčnost WC. Mimochodem, budet-li mít možnost si vybrat mezi dvěma stejnými karavany, a jeden bude mít větší kapacitu WC, sáhněte po něm. Takových 10l je pro toaletu opravdu málo….

Funkční brzda a světla

Důležitá je funkční brzda. Proto ji nezapomeňte vyzkoušet. Stejně tak si překontrolujte správnou funkčnost eletrického obvodu, především pak směrových světel (blinkry) a brzdových světel. Výmluvy, že zrovna nejde žárovka, mohou znít věrohodně, pozor ale, aby nešlo o závažnější problémy v eletroinstalaci.

Zkontrolujte spotřebiče

Pamatujte na to, že spotřebiče by měly fungovat jak na “auto proud”, tak běžný. Projděte si tedy např. sporák či lednici, zda pracují jak na plyn (sporák), případně fungují po připojení na na 12V i 220V okruh.

Kola a disky

Také pneumatiky a disky by měly být v pořádku. Před koupí si pečlivě prohlédněte diskyy, zda nejsou popraskané a důležitý je i stav pneumatik, i když jejich výměna nemusí být v porovnání s koupí karavanu až taková položka. Nicméně každý korunka se počítá, že…

Prověřte si historii

Zkuste si zjistit skutečnou historii karavanu. Ty se obvykle dělí na dvě skupiny: první skupiny jsou karavany využívané pro kamping. To bývá obvykle dobrá volba. Druhý typ karavaná jsou ty, které byly využívány pro celoroční nebo sezónní bydlení. Ty zpravidla bývají mnohem “vybydlenější” a také skrývají řadu potíží do budoucna. Dlužno podotknout, že na koupi jsou atraktivní, obvykle jsou připraveny lépe na prodej “na první pohled” a bývají i levnější.

Utáhnete ho?

A nakonec se samozřejmě podívejte, zda na to vůbec máte. Nemyslím teď finančně, různé půjčky nebo autopůjčky jsou dneska dostupné, spíš zda na to máte z hlediska síly vašeho auta a samozřejmě tažného zařízení. Ideální pro přívěsy jsou silnější vozy, SUV, čtyřkolky nebo dodávky. Pokud máte lehčí auto, je třeba slevit i z nároklů na velikost a výbavu karavanu a také dbát na pečlivé zvážení rozložení zátěže, ať vás těžký zadek nerozkymácí či dokonce nezvedne zadní část auta do vzduchu. Skončit někde vedle silnice v příkopě tak může být ta méně hrozivá varianta.

 

Tvorba webových stránek: Webklient