Nemáte vlastní karavan nebo obytné auto a zatoužili jste po trochu svobodnější dovolené, než je jen uplacírování se někdy u moře v hotelu pod patronací delegáta cestovní kanceláře? Pak máte v podstatě jen dvě možnosti. Rozbít prasátko a bydlíka či obytňáka si koupit, nebo pro většinu asi přijatelnější varianta, zacílit do půjčovny a karavan či obytný vůz si prostě půjčit. V dnešním článku vám poradíme, na co si dát pozor, čemu se vyhnout a na co si dát pozor obzvláště…
Především: Pokud nemáte s řízením obytného přívěsu či obecně přívěsu zkušenosti, zejména pánové, neboť my jsme ti páni tvorstva, mající pocit, že dokážeme všechno na světě, srazte sami sobě trochu hřebínek, ne, není to fakt úplně stejné, jako, když vyrážíte s rodinkou ve svém osobáku kdesi na Mácháč. Takový cvalík za autem, táhnoucí se navíc do délky více jak dvojnásobné, než na kterou jsme zvyklí, si totiž vyžaduje kapku jiné, jak říkajíc, pracovní návyky. Ať už je to najíždění do zatáček, parkování, řazení na trajektech, celkově klidnější způsob jízdy, mnohem delší brzdná dráha nebo samostatná kapitola jako je couvání či manévrování. Trocha opatrnosti, pečlivost, jedny oči navíc a sebereflexe nezaškodí nikdy.
Podobné je to s obytňákem. Tam, kam se jindy běžně vejdete, najednou počítáte centimetry. Sám si vzpomínám, na svou první suverénní jízdu, kdy to odnesl sendvič, když se protrhl o betonový vršek sloupku brány. Jen tak mimochodem, oprava vyšla bratru na tolik, za kolik dneska koupíte ojetou fábii. Zpětně zaplať pánbu za pojišťovny…
Ani boční poryvy větru na dálnici nejsou s vysokými auty žádná legrace, ono totiž stačí, když vás předjíždí nějaký šílený spěchající byznysmen v offroadu, o autobusech či spílajících tirácích ani nemluvně.
A pak to jsou takové běžné, denní věci, na které jako nezkušení novopečení karavanisté často zapomínáme. Nezamčená technická dvířka, nezavřená okna za jízdy, nevhodně rozložený náklad, otevřené skříňky, nestažený satelit… Drobnosti, ale často mohou jinak příjemnou dovolenou v bydlíku docela pokazit. Tohle všechno byste měli vyslechnout v solidní půjčovně při přebírání karavanu nebo auta. Určitě z praxe doporučuji, abyste vůz přebírali dva. Víc uší víc slyší a víc hlav si víc zapamatuje. Ono těch maličkostí je opravdu hodně, od obsluhy obytné části, přes pokyny ohledně čerpání LPG či výměny plynových lahví, v zimě pak ještě věci kolem vody a (ne)zamrzání, topení, ventilace, klimatizace v létě atd. O převzetí určitě vyžadujte písemný záznam se zapsáním výbavy, všech případných nesrovnalostí, poškození atd. Čím přesnější seznam bude, tím více budete kryti proti případné náhradě, kterou podle smlouvy může majitel při vrácení požadovat. I když většinu bude možná krýt pojišťovna, spoluúčast bývá minimálně 10% nebo 10 tisíc korun. Věty typu „to už tady bylo“, berou bez písemného záznamy půjčovny spíš jako výmluvu.
A pak tu jsou samotné předpisy. Pamatujte na to, že chcete-li táhnout obytný přívěs s běžným řidičským průkazem (B), hmotnost soupravy, tj. vašeho auta včetně přívěsu nesmí být vyšší, než 3,5 t. takže zejména u větších aut můžete být celková váha hnedle nad 3,5 t. A k tomu je již potřeba řidičák s písmenkem E.
Jak vidíte, věcí, na které si dát pozor kolem půjčení karavanů a obytných aut je mnoho, ale pokud je všechny dobře zvládnete, bohatě vám to vyváží ten skvělý pocit z dovolené, které se máloco vyrovná. Protože dovolená a cestování karavanem či obytňákem je, jak už bylo řečeno na začátku, o svobodě…
Tip: přečtete si rady na cesty u zdroje