eCaravan.cz

magazín o karavanech a karavingu

Z historie karavaningu II.

O prvenství v sériové výrobě přívěsů se v roce 1919 tedy zasloužila Velká Británie resp. firma Eccles. Zájem veřejnosti na sebe upoutala na prosincovém autosalónu v Birminghamu, kde předvedla svůj karavan z kovu, mahagonu a izolacemi z plsti. Během roku jich zájemcům dodala 50 kusů, přestože karavan nebyl nejlevnější (cena 300 liber).

eccles

V té době se na území Velké Británie zrodil i první sériový obytný vůz. Mezi nepotřebnou armádní výzbroj v tu chvíli totiž patřily i sanitní vozy, které odkoupila firma Grosvenor, přebudovala je a prodávala jako vozidla na rekreační účely.

Evropa nemohla za ostrovním státem zůstat pozadu, ale přesto trvalo deset let, než se rozvoj výroby karavanů přesunul i do dalších zemí.

V sousedním Německu se o to zasloužil konstruktér Arist Dethleffs, s jehož jménem se příznivci karavanů stále často setkávají. Firma Dethleffs totiž funguje úspěšně dodnes a její značka „Dethleffs Reisemobil“ je uznávanou stálicí. První karavan vznikl již v roce 1931 a je spojený s větou „nic bez mé rodiny“. Vynalézavý Dethleffs postavil pohodlný přívěs, do kterého umístil i kolébku pro své očekávané dítě, ledničku či pračku (přívěs je k vidění ve firemním muzeu).

Dethleffs 1931

Dethleffs 1934

Technický pokrok a rozšíření karavaningu pak opět zbrzdila válka. Přestávka trvala asi do poloviny 50. let, ale pak nastal doslova boom. Lidé si užívali volného času, znovuzískané svobody cestování, v mnoha zemích se posunula životní úroveň. Zájem o karavany a obytné vozy vzrůstal, přestože jejich cena byla pro mnohé stále ještě nepřístupná. Objevovali se noví výrobci, ale lidé využívali i svých možností a začali si sestavovat vlastní domácí verze.

Někdo upřednostňoval menší obytný přívěs za auto, jiný chtěl pohodlný, luxusní a kompletně vybavený obytný vůz. Rozvoj karavaningu tak byl zaručen na mnoho let dopředu. Kromě hromadně vyráběných sériových typů vznikají i zakázky do malovýroby, různé atypy a již zmíněné domácí přestavby. Dochází k různým konstrukčním úpravám, k objemovému zvětšení a variabilitě interiérů, vyvíjí se identifikační značení vozů…

Severní Amerika nezůstala nijak pozadu, i když možnosti, potřeby a samotná rozloha určily poněkud jiný směr vývoje. Obytné části se zde nejprve stavěly na karosériích (většinou) nákladních aut, dodávek, později i kamiónů. Výroba se pak rozdělila na „mobilní domy“ a samostatné přívěsy a obytné vozy.

Velmi populárními se staly v Americe ve 30. letech tvz. Teardrop trailery, což jsou lehké, kompaktní přívěsy, obvykle pro dvě osoby, vybavené kuchyní. Plány byly zveřejněny v roce 1930 v odborném časopise a lidé si je pak, s různými obměnami, často vyráběli doma.

V Austrálii se první známý obytný vůz datuje k roku 1929 a je dodnes k vidění v jednom z tamních muzeí.

Teardrop trailer replika

Další díly seriálu:

1 thought on “Z historie karavaningu II.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *