Uvažujete o koupi karavanu nebo obytného auta a stále nevíte, pro který se rozhodnout? Při svém pátrání po nejideálnější možnosti je nutné brát v úvahu především několik základních údajů. Jak často budu jezdit? Budu na jednom místě nebo cestovat? V kolika lidech? Potřebuji či chci komfort, pohodlí, velký prostor? Jsem omezen cenou? Odpovězte si, doplňte si vlastní otázky a začněte vybírat.
Většinou si ho zvolí ti, kteří dávají přednost poznávání, cestování a nezůstávají příliš dlouho na jednom místě. Obytné auto zaparkujete a okamžitě je vám k dispozici. Také během cesty máte veškeré své věci na dosah. Nemusíte trávit každou noc v kempu, zůstanete prostě tam, kde vám to právě vyhovuje (samozřejmě pokud je to dovoleno).
Zjednodušeně řečeno jde o upravenou dodávku (vestavba obytného prostoru). Je to menší, ale plnohodnotné auto, vhodné pro dvojici, která počítá s jistými omezenými podmínkami. Vestavba je však ideální pro rychlé přesuny a díky svým rozměrům se přizpůsobí i parkování ve městech. Často bývá také vybavena výklopnou střechou.
+ lepší parkování vč. krytých garáží do 2 m
+ v některých zemích nižší mýtné
+ nenápadnost (můžete bivakovat nebo přespávat v podstatě kdekoli, a to i tam, kde mají běžná obytná auta zákaz vjezdu nebo stání)
+ možná vyšší rychlost
+ nižší spotřeba
+ lepší průjezdnost jak na výšku, tak na šířku
– omezený prostor a vybavení
Prostorné obytné auto, plně vyhovující čtyřčlenné rodině. Samotná alkovna je vlastně ten „hrbol“ nad kabinou řidiče, určený pro spaní. Pro vyšší počet možných pasažérů je oblíbená v půjčovnách.
+ prostor, sezení a ležení není nutné skládat
+ variabilnost pro uspořádání interiéru
– průjezdná výška
– vyšší spotřeba
– menší stabilita z důvodu výše položeného těžiště
– nemožnost parkovat v podzemních a krytých garží (+3,5 m)
V tomto vozidle tvoří kabina pro řidiče a obytná část jeden prostor. Integrál je vhodný pro dvojici, ale při troše uskromnění v něm lze slušně cestovat i ve čtyřech.
+ prostor
+ dobré jízdní vlastnosti
– vyšší cena než u jiných obytných vozů
– vyšší servisní náklady
– nemožnost parkovat v podzemních a krytých garží (+3 m)
Přední kabina řidiče je klasická kabina dodávky, propojená s obytnou částí. Stejně jako integrál je vhodný pro dvojici, příležitostně i pro tři nebo čtyři osoby.
+ nižší spotřeba než alkovna, lepší jízdní vlastnosti, prostor, nižší cena za opravu při drobnější nehodě než u integrálu
– průjezdnost, manévrování
Jezdíte-li do kempů na dlouhodobější pobyty, děláte-li výlety do okolí a nechcete řešit pořizování dalšího auta, pak je obytný přívěs pro vás zřejmě to nejlepší řešení.
+ samostatné fungování přívěsu a vozidla, cena, variabilnost interiéru a prostor dle výběru
– připojení na elektriku, nelze přespat kdekoliv, rozdílná úroveň kempů, manévrování (v případě větších karavanů), omezená rychlost
Obvykle najdete odnímatelnou nástavbu na vozech pick-up. Jde o optimální využití jinak v našich končinách ne vždy využívaného nákladového prostoru, v případě, kdy sami máte menší nároky na obytný prostor.
+ lepší parkování vč. krytých garáží do 2 m
+ nižší mýtné
+ možná vyšší rychlost
+ nižší spotřeba
+ lepší průjezdnost jak na výšku, tak na šířku
– omezený prostor a vybavení
-nutnost vlastnit adekvátní vůz pick-up
Pamatujte, že pořízení obytného vozu či přívěsu doprovází také nemalé finanční náklady. Za základ auta vezměte milion korun u vestaveb, polointegrálů a alkoven. Integrované auto začíná na cca 1.5 milionu (hovoříme u varianty do 3,5t, větší nosnost znamená obvykle i vyšší cenu, a to až v řádu několika milionů). A pak platí zhruba to, že nový karavan se dá koupit za třetinovou cenu oproti obytnému autu. Levněji pak vychází odnímatelná nástavba.
Obytný automobil = vestavba, alkovna, integrál, polointegrál
Obytný přívěs = karavan
Camper/kamper = evropské obecné označení pro rekreační vozidla (karavany) určená pro kempování
Motorhome, fifth wheell, pop-up, toterhome atd. = termíny v Evropě nepoužívané, označují různé typy obytných aut a přívěsů