Pokud se vydáte na cesty historickým karavanem, připravte se na to, že vás nečeká tolik pohodlí a luxusu, jaké by vám poskytnul moderní karavan, ale zato si užijete neutuchající kouzlo retro vozů. Nižší komfort vám vynahradí jiné vlastnosti těchto karavanů z let minulých a jen málokdo odolá jejich vzhledu a neodolatelnému šarmu.
Již po druhé světové válce se výrobci automobilů zaměřili na atraktivitu obytných automobilů a začali je vyrábět. Běžným lidem však nebyly přístupné, a proto si vynalézaví jedinci začali stavět svoje vlastní pojízdná obydlí. S rozvojem automobilismu a cestování se začaly vyvíjet i nové a nové typy karavanů.
Vrátíme-li se do období hippies, pak nelze opominout tehdy tolik oblíbený karavan Bulli, který byl stvořen Volkswagenem. I přes to, že zařízení tohoto karavanu bylo na dnešní poměry velmi špatné, mladá generace si jej tehdy naplno užívala a brázdila s ním silnice celého světa.
Bulli poskytovalo nejen přístřešek ke spaní, ale bylo možné si zde uvařit i něco malého k snědku. Zásobárny se však rozhodně nedají srovnávat s těmi současnými – například v kanistru s sebou mohli vézt jen dvacet litrů pitné vody, na více nebyl karavan uzpůsoben.
I v ostatních karavanech jiných výrobců to vypadalo hodně podobně, a to v Transitu od Fordu, v Hanomagu F35 nebo Renaultu Estafette.
Vybavení nábytkem se karavany dočkaly již v 50. letech minulého století. Jako první se objevily skládací lavice, na které bylo možné umístit matraci, kuchyně s lednicí a plynovým sporákem a umývadlo, a to vše v Transporteru T1 od VW.
Ve druhé generaci Bullis VW T2 už se objevila dokonce i zvedací střecha.
Až v polovině 60. let se karavanisté dočkali luxusní vychytávky – přenosné chemické toalety.
K převratnému boomu v karavaningu došlo v 80. letech, kdy se konečně začal brát ohled na pohodlí cestujících. V karavanech se tak začaly objevovat podhledy, osvětlení a nejrůznější doplňky.
V Československu se prvním výrobcem obytných přívěsů stala Karosa Vysoké Mýto, která v roce 1960 uvedla na trh vydařený a moderní přívěs s názvem Karosa W4. V následujících letech se pak ještě objevil model Racek.
Úspěch pak sklidil také skládací přívěs Astra výrobce Beskydsport Bohumín.
Karavaning patří k velmi oblíbeným činnostem a způsobům, jak ideálně strávit nejen letní, ale i zimní dovolenou. Na silnicích se stále objevují i právě zmíněné karavany a obytné vozy, a to nejen ve svých původních podobách, ale i v retro provedení. Je vidět, že se stále rádi vracíme k oblíbeným vozům z minulosti.