Jak se staví teardrop trailer I. část

Severní Amerika, polovina 20. století: Automobilové cestování pro zábavu, výlety a pobyty v přírodě mají tou dobou za sebou již pár desítek let vývoje a mnohé se tedy změnilo. Od přelomu století, kdy začal rozkvět automobilového průmyslu, lidé své vozy vylepšovali a upravovali. Chtěli zlepšit podmínky pro spaní, nárokovali si větší prostor, komfort. Stále ale zůstávali především u vozidel.

Vývoj se ale nedal zastavit a krom přívěsných nákladních vozíků se začaly objevovat stále častěji obytné přívěsy. Nejprve stavěné na zakázku, jako zcela specifické výtvory, ale od 30. let se pomalu rozjela pravidelná výroba. A jedním z přívěsů, který se v té době na trhu objevil, byl také miniaturní Teardrop Trailer. Název byl odvozen od jeho kapkovitého tvaru, připomínajícího slzu.

Zřejmě první přívěs tohoto typu vznikl již v roce 1930, kdy si ho vyrobil Louis Rogers z kalifornské Pasadeny. Jeho záměr byl jednoduchý – chtěl malé obytné vozidlo pro svatební cestu se svou novomanželkou. Trvalo však téměř celé desetiletí, než v dubnu 1939 jeho příběh otiskl časopis Popular Homecraft a pohlednému kapkovitému přívěsu tak zajistil nesmrtelnou publicitu. Tvůrce pro přívěs, časopisem nazvaný „Honeymoon house trailer“, použil jako základ díly z Chevroletu (nápravu a blatníky), uvnitř zařídil dvoumístné spaní a v zadní části kuchyň se sporákem a dokonce boxem na led! Celkový náklad na jeho tvorbu bylo tehdy pouhých 60 dolarů.

Nákresy publikovan= v roce 1939 v časopise Popular Home Craft, tehdy pod nazvané "Honeymoon house trailer"
Nákresy publikované v roce 1939 v časopise Popular Homecraft, tehdy pod nazvané „Honeymoon house trailer“

O rok později tématiku Teardrop Traileru převzal časopis Popular Mechanics. Popsal zde další přívěs tohoto typu, který také využil nápravu Chevroletu, ale již poskytoval o něco větší komfort svým obyvatelům. Ne sice co do velikosti a prostoru, ale především díky svému vybavení. V kuchyňce byl umístěn sporák, box na led, dřez s tekoucí vodou a ve spacím prostoru dokonce byla malá šatna a chemická toaleta. V té době vyšel i další popis přívěsu tohoto typu v časopisu Mechanix Illustrated a Teardrop Trailer začal postupně dobývat Ameriku.

Přívěs – a především jeho různé varianty – se stal záhy velmi populární a to i díky tomu, že se dal vyrobit také v domácích podmínkách, podle návodu uveřejněného právě v časopise Popular Mechanics. Domácí kutilové po něm doslova šíleli. Válka přinesla nové materiály, na silnicích se objevovali minipřívěsy s terénními koly z Jeepu a opláštěné lesklými plechy s bombarderů.

tt

Těsně po 2. sv. válce vznikl nápad dodávat na trh tento přívěs pod značkou Kit Kamper jako skládačku, de facto polotovar. Zákazník obdržel firmy Kit Manufacturing Co. jednotlivé díly a podrobný plánek na jejich sestavení. To se však příliš neosvědčilo, zájem byl spíše o hotové přívěsy. V té době byl poněkud problém s materiálem (poválečné období), ovšem marketingový tah se nakonec firmě povedl a prodej rychle vzrůstal. Koncem roku 1947 skočila výroba z původně dvou na 120 za týden. Kit Kamper objednávala dokonce i federální vláda jako náhražku dočasného bydlení. Přívěs doznal dalších vylepšení, včetně přidání druhých dveří, nabídky vnitřních doplňků a použití nového materiálu – sklolaminátu. Začalo se rozlišovat mezi přívěsem Standard a verzí Super Deluxe. Rozjela se velkovýroba. Během dvou let (1946-1947) se vyrobilo na 4 500 přívěsů.

Po čase obliba Teardrop Traileru začala opadávat, trh si žádal větší a prostornější karavany. Kolik se jich však – a jejich různorodých verzí – vyrobilo v domácích podmínkách, to se nedá vůbec odhadnout. Vše se vrací ve spirálách času, tvrdí se nejen ve filozofii. V případě Teardrop Traileru je toto konstatování zcela oprávněné. Jeho popularita po několika desetiletích opět prudce vzrůstá a i naše ¨, české silnice již brázdí několik desítek nadšenců s těmito „miniobytňáky“.

A příště si ukážeme, jak takový teardrop trailer vzniká….

Čtěte také: Teardrop Trailer získává znovu na oblibě

Tvorba webových stránek: Webklient